LOGO? HOW?



Macam mana ia berfungsi?
Ada segelintir mereka, sangat teliti dalam mencipta brand ataupun identiti, samada untuk berbusiness, atau sebagainya. Sehingga ada di antara mereka, yang berfikir, adakah formula sebenar untuk mewujudkan LOGO yang ikut peraturan yang sebenar?

Skills, Tapi Bukan Knowledge.
Ada juga antara mereka yang mempunyai bakat yang bagus dengan perisian editing, atau memiliki tangan seni dalam membuatkan lakaran visual. Mereka ini selalunya menjadi tempat, untuk orang terdekat yang berhajat mendapatkan LOGO, meminta bantuan mereka. Tapi ada juga terfikir, LOGO ni, apakah formula memulakannya?

"LOGOS are signs, marks of identity designed for easy recognition.

Most people think of logos only as symbols containing some kind of abstract or pictorial element, but logo can equally be just a combination of typographic elements-letters, word, numerals and punctuation marks-set in a chosen typeface.

In fact, a LOGOTYPE, the word from which we get 'LOGO', is exactly that: a single piece of type.

Michael Evamy
-Laurence King Publishing-

Semoga membantu. Saya petik dari buku LOGO tulisan Michael Evamy. Nanti saya share, apa lagi perkara asas, yang mungkin kita terlepas pandang dalam pembikinan LOGO.

*Yang berpengalaman, mohon tambahan.
*Kena tahu, ada beza pula LOGO yang efektif dengan yang tidak. Nanti kita bincangkan.
*Berusaha untuk ringkaskan agar tak jemu membaca. Huhu...
Ar-themes Logo

Muhammad Syafiq Azman

Berpengalaman dalam menghasilkan design-design kreatif untuk pelbagai syarikat dan produk-produk tempatan. Menulis adalah hobi disamping berkongsi secebis ilmu yang ada. Berpengalaman mengajar secara personal coaching atau kelas berkaitan design grafik. Kini bersama team #sifoodotcom (www.sifoo.com) untuk lebih serius berkongsi ilmu ke masyarakat dalam bidang art dan multimedia.

No comments:

Post a Comment