Teknik dan Step Mudah Untuk Effect Water Splash Yang Lebih Realistik




Assalamualaikum dan salam isnin semua sahabat FB saya,
Semoga semua bertambah produktif dengan kerjaya masing-masing2, amiiin.

Walaupun sibuk dengan proses menyiapkan 14 buah negeri di Malaysia, insyaallah pertanyaan yang bermanfaat akan saya kongsikan sebagai artikel di rahsiadesign.com. Mana tahu ada yang boleh belajar dari persoalan yang sama.

Baiklah. Kali ini saya nak kongsikan sedikit tips dan teknik yang sesuai untuk buat effect Water Splash yang lebih realistik.

Sebelum saya tahu teknik ini, saya sendiri selalu pakai jalan mudah dengan setkan Layer air tersebut kepada Blend Mode 'Screen', kononnya nak ambil texture water splash tu.

Tetapi selepas tahu teknik ini dari seorang sifu yang banyak ajar saya, iaitu Firdaus Ferd, teknik yang diajar ini sedikit sebanyak memberi impak positif kepada effect water splash yang saya mahukan dalam design saya. Boleh Follow dan friend lecture jarak jauh saya Sir Firdaus Ferd untuk tengok tips dan tutorial beliau, beliau juga ada open class graphic dan motion design.

Selamat mencuba teknik ini kepada yang baru tahu.
Ikuti gambar ini.
Semoga bermanfaat ya.

*Silakan komen dan cadangan penambahbaikan
*Belajar dan berkongsi.


Ar-themes Logo

Muhammad Syafiq Azman

Berpengalaman dalam menghasilkan design-design kreatif untuk pelbagai syarikat dan produk-produk tempatan. Menulis adalah hobi disamping berkongsi secebis ilmu yang ada. Berpengalaman mengajar secara personal coaching atau kelas berkaitan design grafik. Kini bersama team #sifoodotcom (www.sifoo.com) untuk lebih serius berkongsi ilmu ke masyarakat dalam bidang art dan multimedia.

No comments:

Post a Comment